Największy na świecie producent akumulatorów, chińska firma CATL, wprowadziła w zeszłym tygodniu na rynek nowy akumulator sodowy (Na-Ion) przeznaczony do elektromobilności. Intencją firmy jest restrukturyzacja branży pojazdów elektrycznych.
Akumulatory sodowo-jonowe (SiB) stanowią niedrogą i bardziej ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych dzięki łatwo dostępnemu sodowi. Są bezpieczniejsze, mniej podatne na przegrzanie, co zmniejsza ryzyko pożaru. Ich produkcja nie wymaga metali szlachetnych.
Główne zalety Wkrótce na rynku pojawią się samochody z baterią, która nie potrzebuje litu. Jego podstawą jest sód. Akumulatorowy gigant CATL stawia na ten trend i jako pierwszy na świecie rozpoczyna od czerwca masową produkcję nowych akumulatorów sodowo-jonowych pod marką Naxtra.
Główne zalety nowej baterii sodowej Naxtra obejmują długą żywotność do 10 000 cykli ładowania, zachowanie 90% pojemności w niskich temperaturach ładowania do -40°C oraz możliwość naładowania od 30% do 80% w 10 minut.
Gęstość energii akumulatora wynosi do 175 Wh/kg, co jest wartością zbliżoną do tradycyjnych akumulatorów LFP (185 Wh/kg).
Baterie sodowe są uważane za tańszą i pod pewnymi względami bezpieczniejszą alternatywę dla tradycyjnych baterii litowo-jonowych, które są szeroko stosowane w elektronice i pojazdach elektrycznych, ale stwarzają ryzyko pożaru w przypadku uszkodzenia.
Masowa produkcja Masowa produkcja baterii Naxtra odzwierciedla wysiłki CATL nie tylko w celu zdobycia pozycji światowego lidera na rynku baterii sodowo-jonowych do pojazdów elektrycznych, ale także w celu przeciwdziałania rosnącym cenom litu, które wzrosły ponad dwukrotnie do 2022 r. i doprowadziły do wyższych kosztów produkcji baterii LFP, wpływając na większość chińskich producentów pojazdów elektrycznych.
Założyciel i dyrektor generalny CATL, Robin Zeng Yuqun, stwierdził wcześniej, że baterie sodowe mogą potencjalnie zastąpić nawet połowę globalnego rynku baterii LFP.
"Osiągniemy masową produkcję baterii Naxtra do końca tego roku.To zrestrukturyzuje całą branżę” - powiedział dyrektor marketingu CATL Luo Jian na konferencji prasowej w Szanghaju w zeszłym tygodniu.
Firma produkuje obecnie ponad jedną trzecią wszystkich akumulatorów do pojazdów elektrycznych (EV) sprzedawanych na całym świecie i współpracuje z największymi markami, takimi jak Tesla, Mercedes-Benz, BMW i Volkswagen.
„Akumulatory sodowo-jonowe opuściły fazę testów laboratoryjnych i są teraz gotowe do produkcji komercyjnej” - powiedział Robin Zeng, dyrektor generalny CATL, podczas konferencji prasowej.