Szwajcarski startup Sun-Ways ogłosił w zeszłym tygodniu, że uruchomił pierwszą na świecie zdejmowalną elektrownię słoneczną zainstalowaną na linii kolejowej. Pociągi pasażerskie będą regularnie kursować na tej linii od poniedziałku 28 kwietnia.
Pierwsza elektrownia tego rodzaju Pierwsza elektrownia słoneczna o mocy 18 kWp zainstalowana na podkładach kolejowych znajduje się w zachodniej Szwajcarii, w górach Neuchâtel. Obejmuje ona 48 paneli słonecznych o mocy 385 W. Nowa instalacja będzie produkować od 16 do MWh energii słonecznej rocznie, która będzie dostarczana do sieci publicznej.
Zgodnie z oświadczeniem startupu Sun-Ways, szwajcarski Federalny Urząd Transportu zatwierdził wymienną instalację fotowoltaiczną w październiku 2024 r. Od tego czasu przeszła ona testy i analizy wymagane przez urząd. W tym roku projekt otrzymał wszystkie niezbędne pozwolenia.
Oczekuje się, że pociągi pasażerskie zaczną kursować na linii 28 kwietnia. Sun-Ways poinformował, że w ciągu najbliższych trzech lat przeprowadzi testy powłoki paneli, zanieczyszczenia i wpływu systemu na infrastrukturę kolejową. Dane te pomogą określić, czy eksploatacja linii kolejowej ze zdejmowanymi panelami słonecznymi zamontowanymi między szynami na podkładach kolejowych jest bezpieczna.
Wyjątkowy projekt „To będzie pierwszy raz, kiedy panele słoneczne zostaną zainstalowane na linii kolejowej, po której będą jeździć pociągi” - powiedział Joseph Scuderi, dyrektor generalny Sun-Ways.
Instalowanie paneli słonecznych wzdłuż torów kolejowych nie jest nową koncepcją. Dwie inne firmy, włoska Greenrail i angielska Bankset Energy, testują komponenty fotowoltaiczne montowane na podkładach kolejowych.
Sun-Ways wykorzystuje fabrycznie prefabrykowane panele słoneczne ze Szwajcarii. Panele o szerokości jednego metra są po prostu umieszczane między torami kolejowymi i mocowane do nich za pomocą mechanizmu tłokowego. Panele są układane automatycznie ze specjalnego pociągu na zasadzie rozwijania dywanu.
Według Sun-Ways panele słoneczne mogą być instalowane ręcznie lub mechanicznie za pomocą maszyny kolejowej specjalnie zaprojektowanej przez Scheuchzer SA, która specjalizuje się w konserwacji kolei.
Sun-Ways twierdzi, że nowa technologia jest w stanie zainstalować do 1000 m2 paneli słonecznych dziennie. Każdy element instalacji solarnej można również szybko zdemontować w celu konserwacji lub wymiany torów.