Na lotnisku Rzym-Fiumicino oficjalnie uruchomiono największy w Italii system magazynowania energii z baterii z drugiej ręki.
Projekt Pioneer państwowej spółki gazowo-elektrycznej Enel o mocy 2,5 MW/10 MWh obejmuje 762 bloki akumulatorów i moduły. Połowa akumulatorów pochodzi od Mercedes-Benz, a samochody elektryczne (EV) od Stellantis – którego marki obejmują Chrysler i Citroën – dostarczyły około 30% akumulatorów dla projektu Pioneer, a pozostała część pochodzi od producenta samochodów Nissan.
W projekcie współpracowała firma Aeroporti di Roma (ADR), która zarządza lotniskiem, a także wykorzystano wiedzę specjalistyczną niemieckiego instytutu badawczego Fraunhofer.
Lotnisko Rzym-Fiumicino może się już pochwalić największym projektem energii słonecznej na własne potrzeby na europejskim lotnisku, a projekt Pioneer zostanie zintegrowany z tym obiektem.
Około 3 mln euro (3,4 mln dolarów) z całkowitych kosztów budowy wynoszących 5,5 mln euro zostało przekazane przez Europejską Agencję ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (Cinea) w ramach zaproszenia do składania wniosków dotyczących małych projektów z Funduszu Innowacji ogłoszonego przez Komisję Europejską w 2020 r.
Nicola Rossi, dyrektor ds. innowacji w Enel, powiedział wczoraj, że koszty magazynowania energii, które „w 2010 r. wynosiły 1400 euro za kilowat, obecnie wynoszą od 100 do 130 euro za kilowat”. Dzięki temu dramatycznemu spadkowi cen, według niego, globalna pojemność systemów akumulatorowych do magazynowania energii wzrosła z około 30 GWh w 2022 r. do 100 GWh rok później i do 170 GWh w zeszłym roku. Rossi dodał, że „magazynowanie energii rośnie w tempie około 70% rocznie”.
Francesca Gostinelli, dyrektor Enel X Global Retail, powiedziała: „Pioneer współpracuje z oprogramowaniem optymalizacyjnym, które ma dostęp do kilku baz danych: eksploatacji systemu fotowoltaicznego lotniska, zużycia energii elektrycznej lotniska w czasie rzeczywistym, eksploatacji baterii. Wszystko to jest zoptymalizowane tak, aby działania były podejmowane w najbardziej odpowiednim czasie, a energia była dostarczana w momencie największego zużycia”.
Ponowne wykorzystanie baterii Podczas wizyty mediów w zakładzie Rossi wyjaśnił, że ponownie wykorzystane baterie z pojazdów elektrycznych „są nadal odpowiednie i mają 80% energii resztkowej, aby móc świadczyć tę usługę”.
„Na razie nie planujemy kolejnego podobnego projektu, ale w ciągu najbliższych trzech lat spodziewamy się globalnej podaży mocy magazynowej na poziomie około 2,3 GW i będziemy oceniać indywidualnie, gdzie ta opcja jest również korzystna”.
O firmie Pioneer dodał: „Uważamy, że może to potrwać od 10 do 15 lat, czyli nieco mniej niż w przypadku nowej fabryki akumulatorów, ale nadal jest to bardzo znacząca wartość i wystarczająca do spłaty inwestycji”.
Rossi powiedział: „W tym momencie będą one całkowicie wyczerpane, ponieważ w tego typu zastosowaniach rozładowujemy je do minimalnego poziomu funkcjonalności i mogą zostać przekazane do recyklingu”.
Dyrektor generalny ADR Marco Troncone powiedział, że spółka zarządzająca lotniskiem planuje prawie trzykrotne zwiększenie mocy produkcji energii słonecznej do ponad 60 MW, więc podobny wzrost mocy magazynowania energii mógłby być przydatny.
„Czekamy na innowacje technologiczne, które obniżą koszty systemów magazynowania energii, nawet tych nieinnowacyjnych, takich jak ten, do zrównoważonego poziomu” – powiedział. „Do tego czasu nasza farma słoneczna będzie nadal działać w połączeniu z naszą tradycyjną zdolnością produkcyjną, która obecnie opiera się na metanie, ale do 2030 r. zostanie przekształcona na biometan”.
W wizycie uczestniczyli również minister ds. przedsiębiorczości i Made in Italy Adolfo Urso, burmistrz Fiumicina Mario Baccini, prezes ADR Vincenzo Nunziata, dyrektor lotniczy ADR Ivan Bassato, Enrico Loccioni, prezes włoskiej firmy Loccioni zajmującej się technologiami pomiarowymi, Claudio Eminente, dyrektor centralny ds. planowania gospodarczego i rozwoju infrastruktury włoskiego urzędu lotnictwa cywilnego (ENAC), oraz Annachiara Vercellin, doradca projektowy funduszu Cinea Innovation Fund.